MARGARITAR... CRISTOS PENTRU MINTEA NOSTRA
1Corinteni 2:16 "Noi insa avem gandul lui Cristos."
Ne-am obisnuit atat de mult timp sa limitam aplicarea religiei crestine la ceea ce noi numim taramul spiritual, incat trecem cu vederea resursele Evangheliei pentru viata noastra intelectuala. Apostolul se roaga pentru tesaloniceni ca duhul, sufletul si trupul lor sa le fie pastrate intregi, fara vina, pina la venirea Domnului. Sufletul, in mod evident reprezinta natura noastra intelectuala. Acesta are locul sau in planul divin al sfintirii depline. Intr-un alt loc, apostolul vorbeste de puterea harului, "... care rastoarna izvodirile mintii ... si face orice gand rob ascultarii de Cristos." In textul nostru se spune ca noi avem gandul lui Cristos. Aceasta afirmatie este punctul culminant al unei lungi demonstratii, pe parcursul careia scriitorul a cautat sa arate ca facultatile fizice ale intelegerii umane sunt insuficiente pentru a intelege adevarul spiritual si ca intelegerea noastra are nevoie de o atingere divina, spirituala, prin care sa putem sa cunoastem "lucrurile pe care ni le-a dat Dumnezeu prin harul Sau." Ideea aceasta este exprimata in final prin impresionatele cuvinte: "Noi insa avem gandul lui Cristos."
Domnul Isus Cristos, in viata Lui intrupata, a fost un om desavarsit, cu un "trup adevarat" si cu un "suflet rational"; iar daca viata Sa interioara era una normala, ea presupunea si o natura spirituala, un suflet sau o minte. Daca Cristos este capul nostru, este capul nostru viu, care impartaseste cu noi viata Lui desavarsita, e drept sa credem in El, ca El devine Sursa nu numai a vietii noastre spirituale, ci si aceleia intelectuale si ca viata Lui innoitoare ne este daruita atat pentru mintea cat si pentru duhul nostru.
Ce larg orizont de posibilitati se deschid astfel pentru credinta noastra! Asta desigur inseamna, in primul rand, curatirea mintii noastre de toate gandurile pacatoase, conceptiile false despre adevar si orice sentiment impur, de orice ocupatie si recreere interzise. Mintea lui Cristos nu-si va irosi puterile cu distractii lumesti sau cu lecturi frivole si fara valoare.
Dar inseamna mult mai mult decat aceasta latura negativa. Inseamna umplerea acelei minti consacrate cu gandurile lui Dumnezeu, cu lucrurile de sus si cu preocuparile care ne zidesc pe noi si ai binecuvinteaza pe altii. Aceasta presupune desigur, trezirea, stimularea si intarirea tuturor capacitatilor noastre mentale si o inmultire divina a tuturor fortelor si resurselor vietii noastre intelectuale. Darurile Duhului Sfant cuprind intelepciunea divina, cunostinta si o memorie vie. In Vechiul Testament ni se spune ca barbatii care au proiectat si au ridicat cortul intalnirii, in mijlocul poporului evreu, fusesera unsi de catre Dumnezeu cu daruri deosebite de intelepciune, de care era nevoie pentru lucrarea maiastra si zidirea iscusita a acelei simple, dar marete opere de arta. Femeile din Israel au fost inzestrate in mod asemanator pentru broderiile minunate, folosite la decorarea sanctuarului. David atribuie dibacia militara si forta sa inzestrarii primite din partea lui Dumnezeu. Apostolii au fost inzestrati in chip supranatural pentru a capata acea intelegere uimitoare a adevarului si acea putere de exprimare plina de indrazneala. Desi harul lui Dumnezeu nu inlocuieste toate eforturile proprii si cultura omului nu priveste cu ingaduinta spre lenevie, torusi, atunci cand toate puterile noastre sunt puse pe de-antregul in slujba lui Cristos, ne putem cu siguranta astepta la o sporire dumnezeiasca, nemarginita a simplelor noastre capacitati omenesti. De cate ori n-am vazut cum un betiv intors la Dumnezeu - ale carui puteri fizice si facultati mentale, fusesera practic distruse de o viata traita in risipa, a fost preschimbat nu numai din punct de vedere spiritual, ci a avut mintea innoita si, dupa toate aparentele, insuflata cu o intelegere a adevarului si o binecuvintare negraita pentru zidirea semenilor lui. Asta nu este altceva decat gandul lui Cristos. Ne dam noi seama pe deplin de toate posibilitatile vietii noastre intelectuale, aflate sub carmuirea si invatatura Duhului Sfant?
Innoirea memoriei este mentionata chiar in fagaduinta cu privire la Mangaietor: "El va va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu."
Poate ca sursa din care se nasc cele mai multe din grijile si problemele noastre se gaseste in sfera mintii. Punerea la indoila a gandurilor noastre este lucrarea deosebita a Duhului Sfant. El poate sa faca orice gand rob ascultarii de Cristos. Pacea lui Dumnezeu care intrece orice proicepere, ne pazeste nu numai inima ci si mintea. Sub stapinirea Lui plina de har:
S-ar duce toata teama si-ndoiala
S-ar stinge orice lupta sovaita
Iubirea si-ar intinde domnia necuprinsa
Peste-un tarim de pace desavarsita.
A.B Simpson
1Corinteni 2:16 "Noi insa avem gandul lui Cristos."
Ne-am obisnuit atat de mult timp sa limitam aplicarea religiei crestine la ceea ce noi numim taramul spiritual, incat trecem cu vederea resursele Evangheliei pentru viata noastra intelectuala. Apostolul se roaga pentru tesaloniceni ca duhul, sufletul si trupul lor sa le fie pastrate intregi, fara vina, pina la venirea Domnului. Sufletul, in mod evident reprezinta natura noastra intelectuala. Acesta are locul sau in planul divin al sfintirii depline. Intr-un alt loc, apostolul vorbeste de puterea harului, "... care rastoarna izvodirile mintii ... si face orice gand rob ascultarii de Cristos." In textul nostru se spune ca noi avem gandul lui Cristos. Aceasta afirmatie este punctul culminant al unei lungi demonstratii, pe parcursul careia scriitorul a cautat sa arate ca facultatile fizice ale intelegerii umane sunt insuficiente pentru a intelege adevarul spiritual si ca intelegerea noastra are nevoie de o atingere divina, spirituala, prin care sa putem sa cunoastem "lucrurile pe care ni le-a dat Dumnezeu prin harul Sau." Ideea aceasta este exprimata in final prin impresionatele cuvinte: "Noi insa avem gandul lui Cristos."
Domnul Isus Cristos, in viata Lui intrupata, a fost un om desavarsit, cu un "trup adevarat" si cu un "suflet rational"; iar daca viata Sa interioara era una normala, ea presupunea si o natura spirituala, un suflet sau o minte. Daca Cristos este capul nostru, este capul nostru viu, care impartaseste cu noi viata Lui desavarsita, e drept sa credem in El, ca El devine Sursa nu numai a vietii noastre spirituale, ci si aceleia intelectuale si ca viata Lui innoitoare ne este daruita atat pentru mintea cat si pentru duhul nostru.
Ce larg orizont de posibilitati se deschid astfel pentru credinta noastra! Asta desigur inseamna, in primul rand, curatirea mintii noastre de toate gandurile pacatoase, conceptiile false despre adevar si orice sentiment impur, de orice ocupatie si recreere interzise. Mintea lui Cristos nu-si va irosi puterile cu distractii lumesti sau cu lecturi frivole si fara valoare.
Dar inseamna mult mai mult decat aceasta latura negativa. Inseamna umplerea acelei minti consacrate cu gandurile lui Dumnezeu, cu lucrurile de sus si cu preocuparile care ne zidesc pe noi si ai binecuvinteaza pe altii. Aceasta presupune desigur, trezirea, stimularea si intarirea tuturor capacitatilor noastre mentale si o inmultire divina a tuturor fortelor si resurselor vietii noastre intelectuale. Darurile Duhului Sfant cuprind intelepciunea divina, cunostinta si o memorie vie. In Vechiul Testament ni se spune ca barbatii care au proiectat si au ridicat cortul intalnirii, in mijlocul poporului evreu, fusesera unsi de catre Dumnezeu cu daruri deosebite de intelepciune, de care era nevoie pentru lucrarea maiastra si zidirea iscusita a acelei simple, dar marete opere de arta. Femeile din Israel au fost inzestrate in mod asemanator pentru broderiile minunate, folosite la decorarea sanctuarului. David atribuie dibacia militara si forta sa inzestrarii primite din partea lui Dumnezeu. Apostolii au fost inzestrati in chip supranatural pentru a capata acea intelegere uimitoare a adevarului si acea putere de exprimare plina de indrazneala. Desi harul lui Dumnezeu nu inlocuieste toate eforturile proprii si cultura omului nu priveste cu ingaduinta spre lenevie, torusi, atunci cand toate puterile noastre sunt puse pe de-antregul in slujba lui Cristos, ne putem cu siguranta astepta la o sporire dumnezeiasca, nemarginita a simplelor noastre capacitati omenesti. De cate ori n-am vazut cum un betiv intors la Dumnezeu - ale carui puteri fizice si facultati mentale, fusesera practic distruse de o viata traita in risipa, a fost preschimbat nu numai din punct de vedere spiritual, ci a avut mintea innoita si, dupa toate aparentele, insuflata cu o intelegere a adevarului si o binecuvintare negraita pentru zidirea semenilor lui. Asta nu este altceva decat gandul lui Cristos. Ne dam noi seama pe deplin de toate posibilitatile vietii noastre intelectuale, aflate sub carmuirea si invatatura Duhului Sfant?
Innoirea memoriei este mentionata chiar in fagaduinta cu privire la Mangaietor: "El va va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu."
Poate ca sursa din care se nasc cele mai multe din grijile si problemele noastre se gaseste in sfera mintii. Punerea la indoila a gandurilor noastre este lucrarea deosebita a Duhului Sfant. El poate sa faca orice gand rob ascultarii de Cristos. Pacea lui Dumnezeu care intrece orice proicepere, ne pazeste nu numai inima ci si mintea. Sub stapinirea Lui plina de har:
S-ar duce toata teama si-ndoiala
S-ar stinge orice lupta sovaita
Iubirea si-ar intinde domnia necuprinsa
Peste-un tarim de pace desavarsita.
A.B Simpson
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu