marți, 17 iulie 2018

MARGARITAR....

MARTURIA LUI DUMNEZEU

4. Chivotul: Punctul central al cortului intalnirii

De citit Exod 25: 10-22

Chivotul ocupa un loc foarte important in Biblie. A fost primul element de care Dumnezeu i-a vorbit lui Moise atunci can i-a poruncit construirea cortului intalnirii. In ziua in care cortul a fost ridicat, chivotul era singurul lucru care se afla in Sfanta Sfintelor, desi in curte se afla altarul pentru arderile de tot si ligheanul, masa cu painile pentru punerea inainte, si altarul de aur pentru tamaiere (vezi Exod 40:17-33). Acolo, in locul cel mai sfant, Dumnezeu Se intalnea cu omul, si de pe capacul ispasirii, aflat pe chivot, intre cei doi heruvimi, El le vorbea. Asadar, chivotul era punctul central al cortului intalnirii.

Unu
Sa privim mai intai la denumirile sale. In cartea Exod el este numit "chivot" sau "chivotul marturiei". Inca nu primise denumirea de "chivot al legamantului". Insusi numele sau si locul pe care-l ocupa in cort arata faptul ca marturia lui Dumnezeu se afla in mijlocul poporului Israel. Acolo unde este chivotul, acolo este sai prezenta lui Dumnezeu. Acolo unde este El, este si legea lui Dumnezeu. In cartea Numeri, chivotul primeste un alt nume - chivotul legamantului (vezi 10:33, 14:44). Aceasta are legatura dintre chivot si legamant. Oriunde se afla chivotul, acolo se afla si prezenta lui Dumnezeu. Chivotul Il reprezinta pe Dumnezeu. Prezenta chivotului in mijlocul poporului era o dovada a prezentei lui Dumnezeu in mijlocul lor.

Doi
Sa cercetam in continuare ce anume simbolizeaza chivotul. Raspunsul este simplu, chivotul Il simbolizeaza pe Domnul Isus:
1. Chivotul in cort simbolizeaza prezenta lui Dumnezeu cu poporul Sau. In acelasi fel, Domnul Isus a venit pentru a revela prezenta lui Dumnezeu cu poporul Sau. In acelasi fel, Domnul Isus a venit pentru a revela prezenta Lui Dumnezeu cu noi astazi, de aceea poarta numele Emanuel. (Matei 1:23).
Oriunde se alfa El, acolo este si Dumnezeu.
2. Chivotul din Vechiul Testament se afla Sfanta Sfintelor; si Cristos astazi se afla in Locul preasfant, in ceruri (Evr. 8:2, compara cu 9:24).
3. Cand Dumnezeu a poruncit poporului Israel sa faca cortul, primul lucru mentionat a fost chivotul. Asemenea, si acest lucru arata ca Domnul Isus este punctul central.
4. Chivotul era facut din lemn de salcam, acoperit cu aur curat, in Scriptura se vorbeste intotdeauna despre dreptatea lui Dumnezeu si de tot ce tine de Dumnezeu; asadar, vorbeste de natura divina a Domnului nostru. Cristos este atat Om, cat si Dumnezeu; El are atat natura umana, cat si natura divina.  Multe alte lucruri referiotare la chivot vorbesc despre Cristos, asa cum vom  vedea  in paragrafele urmatoare.

Chivotul avea o lungime de doi coti si jumatate, latimea de un cot si jumatate si inaltimea de un cot si jumatate. Peste el se afla capacul ispasirii care servea drept acoperitoare pentru chivot. Era facut din aur curat si avea aceeasi lungime si latime cu chivotul. In plus, doi heruvimi din aur batut erau asezati la capatul capacului ispasirii, cu aripile intinse pe deasupra, acoperindu-l. Heruvimii erau cu fata intoarsa spre capacul ispasirii si unul cate unul (si noi stim ca heruvimul arata slava lui Dumnezeu - vezi Ezechiel 9:3; Evrei 9:5). Dumnezeu ii spusese lui Moise: "Acolo ma voi intalni cu tine; si de la inaltimea capacului ispasirii, dintre cei doi heruvimi asezati pe chivotul marturiei, iti voi da poruncile Mele pentru copii lui Israel" (Exod 25:22). De-acolo avea El sa-i calauzeasca mai departe. In perioada Vechiului Testament, tot harul lui Dumnezeu se revarsa din chivot; si in acelasi fel, in perioada Noului Legamant, tot harul ne este dat prin Cristos. In Levitic 16 ni se spune ca o data pe an, in luna a saptea, in marea zi a ispasirii, marele preot lua sangele unui vitel si al uni tap in Sfanta Sfintelor si stropea cu el capacul ispasirii. In acelasi fel, Domnul a implinit lucrarea de rascumparare, varsandu-si sangele; si sangele sau vorbeste incontinuu inaintea lui Dumnezeu pentru iertarea noastra, caci lucrarea de rascumparare este deja implinita. Pe scurt, chivotul simboliza harul care ne este dat prin Cristos. Avandu-L pe Cristos, avem prezenta lui Dumnezeu cu noi: datorita Lui noi putem primi calauzirea lui Dumnezeu.

In cele patru colturi ale chivotului existau patru verigi de aur, si in aceste verigi erau bagati patru drugi de lemn de salcam poleiti cu aur, ce slujeau pentru ducerea chivotului. Drigii ramaneau in verigile chivotului; nu trebuiau scosi din ele. Asta inseamna ca chivotul putea fi transportat in orice moment. Prin urmare, chivotul avea o dubla intrebuintare: Pe de o parte, el era punctul central al inchinarii, fiind asezati in Sfinta Sfintelor, acolo unde Dumnezeu si omul se intaòneau. Daca dorea cineva sa se inchine lui Dumnezeu, trebuiau sa mearga inaintea chivotului pentru a-si aduce inchinarea, caci fara chivot inchinarea nu era posibila. Pe de alta parte, el slujea drept calauza pentru poporul lui Dumnezeu - mergea inainte, iar poporul Israel il urma (vezi Num. 10:33, Iosua 3:3). Nu puteau sa mearga unde voiau; li se spusese sa urmeze chivotul oriunde mergea acesta. Vedem aici, in chip simbolic, cum Cristos ne conduce pe calea care ne sta inainte.

Cum era transportat chivotul? Iata ce spune Scriptura:
"La pornirea taberei, Aaron si fii lui sa vina sa dea jos perdeaua dinlauntru si sa acopere cu ea chi-votul marturiei;; sa puna deasupra ei o invelitoare dein piele de vitel de mare si sa intinda pe deasupra un covor facut in intregime din material albastru; apoi sa puna drugii chivotului". Num4:5-6

Aici ni se spune clar ca oriunde se deplasa chivotul, trebuia acoperit cu trei invelitori; prima, perdeaua, care despartea Sfanta Sfintelor de locul sfant trebuia data jos si folosita pentru acoperirea chivotului; a doua, o invelitoare din piele de vitel de mare se intindea peste percedenta; si cea de-a treia, un covor in intregime din material albastru trebuia intins deasupra. La vremea cand chivotul a fost scos din functiunea sa, a devenit clar faptul ca era timpul sa fie proclamat Cristos; caci intelegem din Noul Terstament ca perdeaua arata  spre trupul lui Cristos (vezi Evrei 10:20). Iar acum ca ea a fost rupta (vezi Marcu 15:38), Cristosul, pe care noi Il proclamam astazi este Unul de care ne putem apropia. Pielea vitelului de mare are o suprafata rugoasa, aspra, de aceea ea semnifica sfintenia Domnului nostru - modul in care El a fost respins de oameni. Covorul in totalitate albastru, isi afla semnificatia spirituala chiar in culoarea sa. Albastrul in Biblie reprezinta ceea ce este ceresc (caci cerul este albastru), intocmaicum albul semnifica dreptatea, auriul slava lui Dumnezeu si purpuriul autoritatea. Cristosul pe care noi Il urmam pare sa fie lipsit de o frumusete exterioara, intocmai ca pielea vitelului de mare, cu toate acestea, El este ceresc, asa cum ne este infatisat prin covorul  facut in totalitate  din material albastru. Desi respins de oameni, El este placut lui Dumnezeu. Asadar pentru a rezuma, Cristosul pe care noi Il proclamam este Domnul de care ne putem apropia, respins de oameni, dar placut inaintea lui Dumnezeu.

(va continua)

Watchman Nee

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu